|
Bordeaux til 60 kr. er trendy
På aov læser vi hver uge små hundrede vinanmeldelser, og vi gennemlæser et betragteligt antal artikler om vin i trykte og elektroniske medier, nationale og internationale. Vi synes at have spottet en tendens. På det seneste er der anmeldt en del gode Bordeaux vine i den populære prisklasse 50-80 kr.
Eksempler på disse er:
Lamothe Cissac, Philipson Wine har satset stort og købt 500.000 flasker af Medoc vinen. En vin Philipson har haft i porteføljen et stykke tid, men nu satser ekstra stort på med 500.000 flasker af 2007 årgangen. Lamothe Cissac er med sine ca. 75% Cabernet Sauvignon en klassisk venstrebredsvin.
"Le Bordeaux de Magrez", HJ Hansen satser på denne generiske signatur vin, og har indkøbt flere hundrede tusind flasker. Vinen er kommet til i samarbejde med ikonvinmageren Bernhard Magrez, og er en moderne højrebredsvin med ca. 75% Merlot.
"Dourthe" er endnu et eksempel på en generisk Bordeaux vin fra en stor producent. Dourthe er et stort foretagende der adminstrerer flere store Bordeaux slotte. Deres Signatur vin Dourthe no. 1 så første gang dagens lys i 1988. For de røde vines vedkommende er det den kendte "flying winemaker" Michel Rolland der er ansvarlig. Dourthe føres i Danmark af bl.a. IRMA.
Vi har anmeldt de 3 eksempler andetsteds.
Bordeaux har gennemlevet og gennemlever stadig vanskelige vilkår for vinene i den prisbillige ende af skalaen. De store crû klassificerede vine har aldrig været dyrere og mere eftertragtet end hvad de er nu, men den almindelige vinbonde oplever hårde tider, og mærker konkurrencen fra især de oversøiske lande. Det er en almindelig opfattelse at de mindre Bordeaux vingårde i en årrække ikke har anstrengt sig nok mht kvaliteten af deres vine. De har lukreret på den prestige de store slotte har givet navnet Bordeaux. En stor del af de mindre vingårde har kapituleret de senere år, men vi ser måske nu en tendens til at Bordeaux er ved at genopfinde sig selv, med gode karakterfulde vine til fornuftige priser. Vi har lov at håbe!
|
|