|
60 danske vingårde i samarbejde
Siden de første danske vine kom på markedet i 2002 er det gået stærkt. Tilbage ved lanceringen af Dansk vin var der en håndfuld kommercielle vingårde i Danmark. I dag små 10 år senere er der registreret 80 kommercielle vingårde i Danmark. Det dyrkede areal er stadig forholdsvis begrænset, de kommercielle vinmarker i Danmark dækker ca. 50 hektar jord, og der er stadig plads til udvidelser indenfor det gældende EU direktiv der pt. tillader op til 99 hektar vinmarker i Danmark.
Hidtil har Foreningnen af Danske Vinavlere varetaget såvel de kommercielle- som hobbyvinbøndernes interesser i Danmark. Foreningen har igennem et stykke tid oplevet interessekonflikter mellem de professionelle avlere og hobbyavlerne. På denne baggrund har en række af de kommercielle avlere nu startet deres egen brancheorganisation under navnet Danske Vingårde som fra start har 60 medlemmer.
Brancheorganisationen har til formål at udbrede kendskabet til danske vine og aktivt fremme salget af og kvaliteten af dansk vin.
Alt om vin har talt med den nyvalgte formand Jan Nyholmgaard. Jan fortæller at tiden var inde til at formalisere det samarbejde der i forvejen var mellem de professionelle avlere, og at det var nødvendigt på denne måde at etablere sig i en gruppe der er uafhængig af hobbyavlernes interesser. Der har i længere tid været utilfredshed blandt en del af de kommercielle avlere med bl.a. afviklingen af Dansk Vinskue, stedet hvor de danske vine hidtil er blevet kvalitetsgodkendt, og denne utilfredshed har været stærkt medvirkende til at de kommercielle vingårde nu har taget dette skridt.
Jan Nyholmgaard ser optimistisk på dansk vins fremtid, og spår at i hvert fald 10 vingårde vil kunne etableres som fuldtidsbrug i Danmark indenfor de næste 10 år, men tallet kan også sagtens være 60! Dansk vin kan kvalitetsmæssigt snildt måle sig med både tysk og engelsk vin, det har vi set ved flere internationale konkurrencer hvor danske vine er blevet præmieret fortæller Jan til Alt om vin.
Det fremgår af interviewet at brancheforeningen er nystartet og at de kommende initiativer endnu ikke er fastlagt. En af de første opgaver bliver at etablere en hjemmeside, en side der på sigt skal indeholde en webshop hvor man koordineret kan bestille vine fra samtlige de danske vingårde. Der arbejdes med at lave konkurrencer som man kender det fra udlandet og ikke mindst vinsmagninger der for alvor skal sætte dansk vin på kortet.
|