|
Caix reducerer CO2 udledning - Vin fragtes med sejlskib
I bestræbelserne på at spare CO2 udledning - sender Prins Henriks Chateau Caix, sammen med bl.a. Chateau Smith Haut Lafitte en ladning vine med sejlskib til Montreal.
Sejlskibet forlader Bordeaux d. 21. juli med kurs mod Montreal. En tur der forventes at vare 25 dage. Prisen for fragten er ca. 20% dyrere end med containerskib.
Hovedformålet med at anvende sejlskib er at spare CO2, men nogle hævder også at vinen bliver bedre af denne sejltur. Sejlturen skulle svare til eet års modning af vinen. Fænomenet er kendt, ikke mindst fra Cos d'Estournel, der i tidernes morgen fik en sending vin retur fra fjernøsten. Vinen havde opholdt sig ombord på sejlskibet tur- retur til Østen. Da man fik vinen tilbage, prøvesmagte man den naturligvis, og man fandt at den var bedre end den vin man havde liggende i kælderen fra samme årgang. Cos d'Estorunel havde en årrække en praksis med at sende sine vine på sejltur, som led i modningsprocessen.
I dag er denne metode bedst kendt fra den Norske Linieakvavit.
|
|